Friday, May 02, 2008

KULIM TOWN


KULIM TOWN -2008




Sunday, April 27, 2008

Kulim Town :- Bukit Mertajam To Kulim Main Road

Monday, April 21, 2008

Kulim Town Clock Tower


The Iconic Kulim Clock Tower



The Kulim Clock Tower West Face


Contributers List


Work Started On the 14th June 1957 and Was Officiated By Al Marhum Sultan Badlishah On the 15th of September 1957



Kulim Town Revisited III- 9th April 2008


Jalan Tunku Laksamana


A Row of Old Houses Facing the Kulim Padang


The Kulim Padang

Jalan Tunku Asaad

Kulim Town Revisited II- 9th April 2008


The Former Cathay Cinema (Yawata Departmental Store) undergoing renovations


The Kulim Catholic Church


The Old Kulim Bus Workshop beside the Catholic Church

Kulim Town Revisited- 9th April 2008

The Old Office Building Along Jalan Raya. Only The Outer Shell Remaining.


The Hollow Delipitated Interior Of The Office Building Fronting Jalan Raya Opposite to The Kulim Post Office


The Kulim Post Office


Chung Hwa Photo Studio

Tuesday, February 26, 2008

Kulim Town :- Sejarah Pekan Kulim - Malay Version

Daerah Kulim dipercayai dibuka dan didiami sejak pertengahan abad ke 18 lagi iaitu dengan jumlah 100 orang yang berasal dari keturunan Melayu Pattani. Menjelang pertengahan abad ke 19 Kulim telah menjadi tumpuan kerana penemuan hasil bijih timah. Pada tahun 1890 terdapat 400 pelombong Cina beroperasi di Kulim. Antara kawasan terawal pembukaan Daerah Kulim ialah di Belakang Tebok.

Lombong-lombong bijih timah yang terbesar telah dibuka di kawasan Kulim ialah Taman Tunku Putra, Kg Bukit Besar, Karangan, Terap dan Kelang Lama. Menurut catatan pada tahun 1854 terdapat 8 buah syarikat cari gali bijih timah dengan jumlah pekerja seramai 1500 orang.

Pada tahun 1888 tercetus peristiwa besar di Kulim yang melibatkan pekerja-pekerja lombong bijih timah. Peristiwa ini dikenali sebagai "Perang Nyonya Cantik" atau "Perang Kulim". Kejadian ini bermula apabila taukeh-taukeh lombong bijih di sekitar Kulim bergaduh sesama sendiri kerana merebut seorang wanita Cina yang cantik atau wanita simpanan. Taukeh-taukeh ini telah menggunakan pekerja-pekerja lombong masing-masing dalam pergaduhan yang terjadi. Keamanan penduduk telah terancam dan pergaduhan ini telah berlanjutan bertahun-tahun lamanya dengan memakan korban yang banyak di antara pihak-pihak yang terlibat.


Insiden Perang Kulim 1888 ini telah menyebabkan kerajaan Kedah terpaksa melantik seorang rakyat British iaitu B.E Mitchell sebagai Ketua Polis Kulim pada tahun 1890 dan kedudukan kewangan negeri Kedah yang teruk. Melalui Perjanjian Bangkok pada tahun 1909 maka pihak British telah menganggap Kedah telah pun berada di bawah pemerintahannya. Hanya pada tahun 1923 barulah Sultan Abdul Hamid membuat perjanjian dengan British bahawa Kedah secara rasmi menjadi naungan British.

Nama Daerah Kulim dipercayai diberikan kerana terdapat banyak Pokok Kulim yang terdapat di kawasan ini terutama di kawasan Bandar Kulim oleh penduduk awal ini. Bekas pelombong yang bekerja di kawasan perlombongan yang kaya dengan hasil bijih timah di negeri Perak iaitu di kawasan Larut, Matang, Taiping dan Selama adalah yang mula-mula membuka Daerah kulim.

Bekas pekerja lombong ini melarikan diri dari kawasan bijih timah di negeri Perak kerana tidak mahu terlibat dengan pergaduhan yang sering berlaku di antara Kumpulan Kongsi antaranya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang sering di tubuhkan oleh pekerja-pekerja lombong negeri Perak bagi merebut kawasan yang kaya dengan bijih timah.

Dipercayai pelombong-pelombong ini melarikan diri merentas hutan belukar di kawasan Kulim menuju ke Pulau Pinang untuk mencari pendudukan baru. Pulau Pinang ketika itu sudah menjadi bandar pelabuhan yang sibuk di Utara Tanah Melayu sejak pembukaannya oleh Inggeris pada tahun 1786.

Ketika melalui kawasan Kulim bekas-bekas pelombong ini mendapati dalam sungai dan tanah ada tanda bahawa wujudnya bijih timah dan telah mengambil keputusan untuk tinggal menetap dan membuka perkampungan bagi memudahkan mereka mendulang bijih timah.


Di antara bangunan warisan yang masih terdapat di Kulim ialah panggung Coronation,Sek Men St. Patrick (1933) yang mana telah dijadikan sebagai bangunan perniagaan. Sekolah Menengah Sultan Badlishah (1948), Balai Polis Kulim dan sebagainya. Manakala jam merdeka Kulim telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Kedah pada 15 September 1957 yang masih kekal menjadi mercu tanda bagi bandar Kulim.


Jam Merdeka Kulim telah berdiri megah lebih 44 tahun iaitu seusia dengan Kemerdekaan Malaysia pada tahun 1957. Batu asas Jam Merdeka ini telah dibuat oleh YPM Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu pada 14 Jun 1957.

Jam Merdeka Kulim ini telah berjaya disiapkan dalam tempoh 3 bulan dan dirasmi oleh DYMM Tuanku Sultan Badlishah Ibni Almarhum Yang Di Pertuan Paduka Seri Sultan Abdul Hamid Shah, KOM, CMG, KBE Sultan Kedah pada 15 September 1957 iaitu 2 minggu selepas Perisytiharan Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos 1957.



Bagi memastikan pembinaan Jam Merdeka Kulim dapat disiapkan mengikut jadual maka sebuah Jawatankuasa Khas telah ditubuhkan iaitu :-

Tuan Syed Osman Syed Mohammad Idid - Pengerusi (Pegawai Daerah Kulim / YDP Majlis Bandaran Kulim)
En Mohammad Shakaff b Hussin - Bendahari
En. mansur Hj Ahmad - Setiausaha
Ketua Polis Kulim
En B. G. Philips, JP
En. Chew Chin Hooi, JP
En. Soon Cheng MEng, JP
En. M.Y.Samsudin, JP
En. Khor Seng Guan
En. Moey Chong Yen
En. R. Themuligan

Kos Pembiayaan Jam Merdeka Kulim Dibiayai melalui penduduk Kulim sendiri yang berdasarkan catatan sebanyak RM40,000.00 sebagai manifestasi penduduk Kulim sebagai rakyat negara ini di atas kejayaan negara mencapau kemerdekaan dari penjajahan British.

Hingga Kini Jam Merdeka Kulim masih lagi menjadi mercu tanda kebanggaan penduduk Kulim. Ianya kini telah diindahkan lagi termasuk mengadakan air pancutan di kawasan bersebelahan dengannya.



Monday, February 18, 2008

Kulim Town :- Jabatan Hutan Kulim

In the early 60's there was a forestry check point in front of the Kilang Lama Town Roundabout.
Timber lorries have to make a pit stop in front of the roundabout for checking by the foresters.

I got an article about the Kulim Forestry Office which was established in 1952:-


SOUTHERN KEDAH
DISTRICT FOREST OFFICE

The Southern Kedah Forestry Office was established in 1952. It is situated in Kulim. This Office administers the forest in the civil district of Kulim, Bandar Baharu, Baling, and a part Sik.

Southern Kedah Forestry Office administered an area of 270,495 hecters, and about 40% of it are Permanent Forest Reserve, that is 108,695 hectares. The breakdown of the area according to civil district is as follows:-

a) Bandar Baharu

b) Kulim

c) Baling

d) A part of Sik

....

....

....

....

1,449 hectares

26,706 hectares

66,539 hectares

14,001 hectares

The management of this office is lead by a District Forest Officer, and it is divided into three ranges, namely Kulim Range, Tawar Range and Weng Range.

Kulim Town :- The History of Kulim Avenue in New Zealand

Kulim in New Zealand? Why was this avenue in New Zealand named after a small town in Kedah?
Strange!! Read excerpt of the article here! Actually its on page 13 .


Kulim Park was established in 1950 when Bureta farm was subdivided for residential housing. The owners of the farm, W.I.Rushton and the brothers George and John Sickling, gifted about one hectare at the northwest corner of the farm “for children’s recreation”. The donors named the park after Kulim Avenue, which led to the park from the east. The name Kulim has its origins in Malaya. It was chosen in 1941 by Allan Benham, then Tauranga County Council engineer, when he subdivided his land along the Otumoetai harbour front between the Waikareao railway bridge and Bureta. He called the road through his subdivision after the town where his son Jack and daughter-in-law Nancy were living – Kulim, in Malaya.

Read Article Here!!



Tuesday, February 12, 2008

Kulim Town :- Buy and Frame Up Kulim Map For Only RM10.00

If you're interested to have a blown up map of Kulim framed in your living room. Then get it from Jabatan Ukur Malaysia. It only costs Rm10.00.

Link here :- Buy Kulim Map

Kulim Town :- Jalan Sekolah - Kulim Town

Jalan Sekolah is located near the Old UMNO building in Kulim Town. Way back in the 60's , there were 2 blocks of Tamil school and a small padang in front of the Old UMNO building. At the confluence of Jalan Merdeka and Jalan Tunku Asaad is an old Tamil School painted in dark green paint. And in front of the Tamil School is a big majestic Rain Tree (Samanea saman).


It's a pity I cant get hold of a photo of the old Tamil School which was located in the heart of Kulim Town. Maybe Pak Bill who now resides in Australia will be able to give a better account of the scenario back in the old days? So thats how Jalan Sekolah got its name!

Kulim Town :- Download Kulim Map

Snapshot of the Kulim Town Map
Click on Map For Bigger View


You can download the map of Kulim Town in the DWF format. In order to view the map you need to have the Autodesk DWF Viewer. The map is very versatile and can be blown up many times by the viewer.

Download :-

Kulim Map

Autodesk DWF Viewer



View Larger Map

Google Map - Kulim

Kulim Town :- Bloggers and Blogs About Kulim Town

Monday, February 11, 2008

Kulim Town :- The Kulim River

The Kulim River originates from the the Western slopes of Gunung Bongsu Range and it flows in a North-Westerly direction and then joins with the Keladi River. At the headwaters, the Kulim catchment is hilly and densely forested. The river slopes are steep and the channel elevation drops from 500m to 20m average mean sea level over a distance of 9 kilometer.

Rivers that flows in the Kulim district are :-

1 Kulim River
2 Ular River
3 Kilang Lama River
4 Tebuan River
5 Keladi River
6 Ayer Merah Tengah River
7 Badak River
8 Lembu River
9 Wang Pinang River

For more information read this article :- Effect of a 100-year Flood on River Stability: Case study of Kulim River

Happy Reading!